icona

Els indians

Els indians / Els transports

Els transports

Els indians van destinar les seves fortunes a l’agricultura, al comerç, a la indústria i als mitjans de transport. En aquella època, els principals transports eren els carruatges de cavalls i, si es volia anar més lluny, els vaixells i els ferrocarrils de vapor.

L’indià que va invertir la seva fortuna en la construcció de vaixells es coneix com a navilier. A més de la construcció de les embarcacions, es dedicaven també al transport marítim. Una de les empreses més importants va ser la Trasatlántica Española fundada el 1850 per l’indià Antonio López y López, conegut com el marquès de Comillas, que tenia el monopoli en el transport de passatgers i correu entre la península i les illes de Cuba, Puerto Rico i Santo Domingo.

El ferrocarril

La construcció del ferrocarril a Catalunya va ser possible gràcies a diverses empreses promogudes per indians. El primer tren que es va inaugurar a l’Estat espanyol va ser a la colònia de Cuba el 1837 i va unir la capital de l’illa, l’Havana, amb la regió de Güines. Es tractava de la segona línia ferroviària d’Amèrica i la quarta del món. A la península, el primer tren que va circular va unir les ciutats de Barcelona i Mataró l’any 1848 i va ser promogut per l’indià Miquel Biada Bunyol, que també havia participat en la construcció del primer tren a Cuba.

La locomotora de vapor

Al segle XIX els trens circulaven gràcies a locomotora de vapor. El maquinista conduïa la locomotora amb l’ajuda del fogoner, un home que sempre anava brut i amb la cara ben negra perquè s’encarregava de posar el carbó per tal que la màquina funcionés.